Followers Remaja Purba

Thursday, June 22, 2017

Kisah disebalik Baju Raya 2017


Masih sempat lagi nak shopping keperluan raya kan..?
Aku ada je masa sehingga malam raya kalau aku mahu tapi tak naklah. Serik aku nak berhimpit bersesak bagai di tengah lautan manusia tu.

Jalan selamat, beli awal-awal dan malam raya nanti dah boleh mula sibuk memasak juadah untuk hari raya nanti. Juadah yang lebih kepada memberi sedekah pada mereka yang bekerja pada hari raya. Bertabahlah pada mereka semua.


Lukisan dari salah seorang staff di tempat kerja aku.


Semakin menghampiri Aidilfitri semakin berdebar rasa hati disebabkan hal yang ini..

Kisah Sabtu lepas..
Dengan membawa resit baju, terus kutuju kedai berkenaan sambil berdoa janganlah tak siap baju tu. Di kedai tersebut, aku dilayan oleh pembantu kedai:

'Baju ni kak, yang besar dah siap tapi yang kecik baru potong.' Serba-salah pembantu kedai tersebut memberitahu aku.

'Habis tu bila boleh siap dan amik baju ni?'

'Lagi dua tiga hari akak datanglah.'

Tiba-tiba muncul isteri tuan kedai.
'Tak sempat baju ni nak siap dalam dua hari ni. Tu tengok pembantu acik baru datang keje.' Lepas tu dia mengomel kepada pembantunya dalam bahasa yang aku tak faham.

'Macam nilah dik, datang balik hujung minggu ni.' Confident level tinggi makcik tu cakap dekat aku.

'Hah! Hujung minggu ni nak raya dah, saya balik kampung hari Jumaat ni.' Sengaja aku berkata demikian walhal aku belum cuti lagi Jumaat ni.

'Yelah.. yelah.. acik cubalah siapkan. Nanti datanglah lagi dua tiga hari lagi.'

Harap-harapnya siaplah baju tu gamaknya.
Kalau tak siap.. ini last aku hantar tempah dekat kedai tu. No more next time walau kedai tu dalam kawasan berdekatan rumah aku.



Status Hati: Ada orang lagi susah keadaannya dari aku..


2 comments:

  1. tp, cara makcik tu ckp macam xde rase b'salah langsung! isk3.. geram plak!

    ReplyDelete


  2. selamat hari raye dari lieyalatif & co....mohon ampun maaf kalo ade terkasar bahase...hati2 dlm perjalanan nanti....

    Cincin disarung hati berdebar
    Jarinan lembut wajah terhias
    Ramadan disambut penuh sabar
    Aidilfitri disambut dengan meriah

    Saidina Affan menyusun kata
    Tutur peri yang aulia
    Maaf-bermaafan sesama kita
    Di Aidilfitri yang mulia

    Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin

    ReplyDelete

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...