Followers Remaja Purba

Wednesday, August 6, 2014

Lemang Raya.. by chef Hubby..



Aidilfitri kali ni memang sakan aku dan family beraya..
Schedule pack dari sebelum raya hingga Ahad lepas.. Seminggu tu pulun habislah beraya..
Penat jangan tanya.. tu belum campur tolak bahagi darab lagi dengan kerenah dak Kakak, dak Adik dengan dak Nuha sepanjang beraya tu..

Bertabahlah dengan entry demi entry perjalanan beraya kami.. dengan dimulakan sehari sebelum Syawal menjelma ---> kunjung-mengunjung rumah terbuka..


 Sehari sebelum raya..
Aktiviti membakar lemang di rumah MIL..
Dapatlah dalam 22 batang.. agih sana sikit.. sini sikit..
baki tidak mencukupi.. macam topup credit pulak..


 Chef hubby dan adik ipar yang jaga lemang tu..
Dalam berhati-hati menjaga, jari hubby terkena bara api.. melecur sikit.. hadiah raya..


Dah siap.. kita test dulu..


 Cantik je letak duduknya..


 Hasil kerjasama hubby dan adik beliau..
Lemang yang hangus tu sebab jatuh ke atas bara api..


 Lembut je.. geram pulak tengoknya..
Jimat duit tak payah beli lemang.. kita bikin sendiri lagi baik..
 



Malam selepas berbuka aku balik rumah ambil semua kelengkapan untuk balik kampung.. penat usah cakap tapi sebab nak raya punya pasal, hilang sekejap rasa penat..


Lewat malam tu, wife adik ipar nak pergi Jalan TAR.. aku memang dah lama tak pergi sana.. paling sesak pun aku layan kat Kompleks PKNS Shah Alam..
Bertabah mengharung kesesakan lalulintas..

Dak Nuha pun aku bawak..
Lagi bertabahlah dukung dia..


Tak sampai suku perjalanan pun.. kami patah balik.. tak lalu langsung..
Gila sesak kat Jalan TAR ni..
Memang tak lah nak berjalan sakan kat situ..
psstt: Tahun depan kalau nak shopping last minute pergi je kat Kompleks PKNS Shah Alam..


Betapa sesaknya jalan..
Dah macam sesak waktu tengahari pulak aku tengok..





psstt: Tu baru kisah sebelum beraya.. ada banyak lagi episod raya yang nak diupdate.. tapi aku akan selang-selikan dengan kisah lain.. jangan kata korang.. aku pun muak lak nanti layan kisah beraya je..

last psstt: Jangan tanya bila aku buat open house.. sebab aku dah buat Ahad lepas.. tapi kepada yang masih nak datang beraya sila inform awal..




14 comments:

  1. Buat lemang sendiri mestilah puas hati. Tengok yg dlm pinggan pun tahu lembut dan sedap:)

    ReplyDelete
  2. orang yang pandai buat lemang juga adalah orang yang penyabar

    aku ni kalu masak lemak, mesti aku nyalakan api tu kasi kuat nak soh cepat masak. hahahaha

    weh, selamat hari raya! kim salam kat dak nuha ye

    ReplyDelete
  3. lemang home made jugakla paling best..

    ReplyDelete
  4. Sedapnya lemang...tak puas lak rasa mkn raya hari tu sbb sakit perut..huhuhu...

    ReplyDelete
  5. wah..tahun saya tak buat lemang pun..

    ReplyDelete
  6. orang kl sendiri pun tak pegi jalan tar..heheheh..

    ReplyDelete
  7. lemang ni, saya paling suka part " kepala" dia..lepas masak..masih suam suam panas..Uhhhhhh..lemaknya...sedap nyaaaa..:P

    ReplyDelete
  8. rajinnye bakar sendiri lemang.

    rajinnye juga nak gi ke jalan TAR tu...huhu..
    idok le saya nak mharunginya.


    salam kenal.
    trimakasih berkunjung ke blog saya. saya follow

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum.

    Sjk duk putrjya ni, saya dgn adik tiap tahun try bodek mak n abah, jum pegi shopping last minute kt jln TAR..nak merasa mcmna suasananya..tpi smpai la ni tak berjya,haha

    PKNS Shah Alam? Ya tak ya jugak ya..sini pun tak pernah lgi shopping raya.

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum.

    Sjk kitaorg pindh ptrjya kak, sya n adik try bodek mak n abh..ajak gi shopping last minute kt jalan tar..smpai thn ni, still tak berjaya lagi,hehe

    PKNS Shah Alam..ya tak ya jugak..situ pun tak pernah lagi.

    ReplyDelete
  11. Waaaa.. meriahnya..
    Ada bakar2 lemang lg.. lya x pernah rasa pgalaman bakar lemang ni. Dulu2 masa arwah tok wan ada lg.. pnh la tgk bakar lemang n anyam ketupat nasi.. rindunya saat tu. Skarang kalo lemang beli direct kat kijal.

    ReplyDelete
  12. tradisi family saya x pernah buat lemang. kami buat ketupat daun palas je.. lemang kadang2 je kalau nk berasa. tu pun beli.. hehe

    ReplyDelete
  13. Untung laa lemang buat sendiri..pas tuh lembut plak tuh sedapnyaa.. :)

    ReplyDelete

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...